Wiellagers trailer

Na twee mooie dagen varen op de Biesbosch zijn we weer naar huis gegaan. Boot op de trailer en rijden maar. Helaas was er die dag een behoorlijke omleiding op de weg. Tijdens deze rit hoorde Martin al een wat vreemd, suizend geluid, maar geen idee waar het vandaan kwam. Tijdens het tanken nog even gevoeld aan de banden en de wielen maar deze waren niet overdreven warm.

Thuis aangekomen de trailer achteruit de oprit opgereden en terwijl we uitstapten zei moeders, de band is zacht van de trailer. Dichterbij gekomen bleek niet dat de band zacht was maar dat het wiel helemaal scheef stond!! Ach we waren vroeger thuis dan dat we gepland hadden dus gelijk de krik er bij en kijken wat er precies loos is.

Na het wiel gedemonteerd te hebben werd al snel geconstateerd dat de hele lager er was uitgelopen met als gevolg een hand vol met staalgruis. Het was zover weggesleten dat je niet meer kon aflezen welk type het lager was. Ja hoor hadden wij weer…

Eens aan de andere kant kijken. Die ook gedemonteerd maar ook dit lager was al flink aangetast. Uiteindelijk met de beste onderdelen naar de dichtstbijzijnde  automaterialenhandel. En met de hulp en dank aan de eigenaar van de zaak bleek het een lager te zijn van een Volkswagen (wie had dat verwacht?). Bedankt REMA!!!!

Met alle onderdelen en een flinke koker van het beste lagervet weer terug aan de klus. Een nieuwe uitdaging want dit had Mart ook nog nooit eerder gedaan. Uiteindelijk met de brander en een breekijzer de laatste, vastgelopen onderdelen van de oude lagers kunnen verwijderen. Pfff wat een klus. Nieuwe lagers en waterkerende ringen gemonteerd, flink vet erbij zodat het water weinig kans krijgt. Later op diverse forums geconstateerd dat dit het meest voorkomende euvel is bij boottrailers, best logies steeds het water in en uit dat kan niet goed zijn. Na een dag flink klussen soms wat afzien is de klus toch geslaagd. Hopen op nog vele veilige kilometers.

 

www.kajuitbootje.nl

© Copyright by J.M. de Rooij