Najaar 2012 & Winter 2012-2013
Op de oprit voor het huis zijn we begonnen met de vloer van de kuip vlak te maken. Deze was door de vorige eigenaar deels met hout en vervolgens met kunststof in gesmeerd en grijs geschilderd. De vloer was niet vlak en aangezien wij de kuip willen bekleden werd er besloten een nieuwe vloer in te maken. Omdat deze zoals gezegd later bekleed zou worden met vinyl hebben we hier watervast multiplex van 9 mm voor gebruikt. Door middel van diverse uitvulstroken is de vloer vlak gemaakt en voldoende ondersteund zodat er geen speling meer in zat.
Daarna is de boot naar de garage gegaan en daar werd de elektrische installatie aangepakt. De huidige installatie was een wirwar van draden en eigenlijk niks deed het, jammer! Er waren allemaal lossen schakelaars welke deels los zaten maar ze hadden allemaal één ding gemeen “het werkte niet”. Via een webwinkel een schakelpaneel (met 6 schakelaars) en twee hoofdschakelaars besteld.

Als eerste een paneel besteld met verlichte schakelaars, deze was echter niet meer leverbaar en het is uit eindelijk een eenvoudigere versie geworden (alle ander panelen waren te groot voor de locatie waar hij ingebouwd moest worden).
Vervolgens hebben we links en rechts naast de motor, in de kuip, twee posities gemaakt voor de accus. Eén plaats voor de startaccu van de motor en één plaats voor de lichtaccu (107 ah) voor de voeding van het elektrische net van de boot. Deze twee accu’s zijn parallel door gekoppeld aan elkaar met een hoofdschakelaar er tussen. Zo kan de startaccu altijd afgeschakeld worden van de lichtaccu. Het lichtnet binnen wordt vervolgens weer afgeschermd door een hoofdschakelaar! Tijdens het varen kunnen alle twee de hoofdschakelaars aanstaan zodat alle twee de accu’s kunnen worden bij geladen. Reden om de accu`s van de vloer te willen is om daar ook eventuele slaapplaatsen te kunnen creëren.
Om achter het roer toch te weten dat er spanning is op het lichtnet van de boot is daar een controle lampje aangebracht (groen).
De hoofdvoeding van de lichtaccu komt binnen in de electische kast die zich direct achter het stuurwiel bevindt. In deze kast komt de kabel binnen via de hoofdzekering waarna er een aantal vertakkingen plaatsvindt naar het schakelpaneel wat links naast het stuurwiel is ingebracht.
Als eerste is begonnen met het aanbrengen van de verlichting van bak- en stuurboard (running light), deze verlichting is via een verklikkerlampje in het dashboard aangesloten. Daarna een kabel aangelegd naar het mastje van de boot (op de kajuit), deze is aangesloten via een tweepolige doorvoerstekker. Samen met deze kabel is de kabel voor de interieurverlichting aangebracht, midden in de kajuit komt een koperen plafonniere.
Verder is de bekabeling van de drinkwaterinstallatie, bilgenpomp en voor een stekkerverbinding van het koffiezetapparaat aangebracht.
Daarna is begonnen met de rest van de betimmering, eerst moesten de kabels gelegd worden want een deel van de kabels zit achter de nieuwe betimmering verwerkt. Vervolgens is de nieuwe kajuitdeur gemaakt en is er een slot geplaatst op de electra kast, achter het stuurwiel, dit voor de veiligheid i.v.m. kinderen.
Ook zijn de betimmeringen inmiddels al 1 of 2 keer gelakt! (april 2013)
© Copyright by J.M. de Rooij